Nieuw en uniek in de sector: VVT OK!

VVT OK!

Opinionmeter en OMApp introduceren een kant en klare oplossing voor het meten van cliënttevredenheid in de Zorg.

Er is sindskort het Kwaliteitskader verpleeghuiszorg van kracht waar elke zorgorganisatie aan moet voldoen. Met ingang van 2018 moet een zorginstelling minimaal één keer per jaar een ‘erkend’ instrument gebruiken om cliëntervaring en –oordelen in kaart te brengen.

Teneinde heel eenvoudig een start te maken werd de VVT OK! oplossing ontwikkeld, bedoeld met name voor de kleinere Zorginstelling. Na ruim 45 jaar ervaring in de Verenigde Staten is de toepassing ook de afgelopen jaren succesvol geïmplementeerd binnen de zorg in Nederland. Eerst bij grotere organisaties zoals Stichting Humanitas of de Zorggroep Apeldoorn, maar nu ook bij kleinere organisaties.

Snel van start

Een kleinere zorginstelling ontbeert vaak mensen en middelen om uitgebreid na te gaan denken over het zelf opzetten van vragenlijsten. Dit is vanaf nu niet meer nodig. Een zorginstelling kan direct van start met een voorgeprogrammeerde tablet met een App met een ruime keuze uit gevalideerde vragenlijsten die reeds worden toegepast in de zorg.

De vragenlijsten zitten in de Zorgbieb. De vragenlijsten zijn opgesteld voor en door het werkveld zelf en komen dus direct uit de praktijk – zo zijn er vragenlijsten over hygiëne, medicatie, vrijheidsbeperkende maatregelen en nog veel meer.

Dat de combinatie van de software en de vragenlijsten uit de Zorgbieb werkt, bewijzen de resultaten van diverse zorgorganisaties. Zo werken Zonnehuisgroep Noord, Stichting Humanitas, Zorggroep Apeldoorn e.o., Tellus Zorggroep, Kempenhaeghe, Senioren Welzijn, Vredewold, Westerkim en vele andere zorgorganisaties met de oplossing, naar volle tevredenheid. Dankzij deze methode waren ze in staat op specifieke gebieden te achterhalen waar hun zorg nog versterkt kon worden en konden ze dat adequaat aanpakken. Bij een volgende meting bleek dat de kwaliteit op die gebieden aanmerkelijk beter was. Bijkomend voordeel: door de verbeterde resultaten nam het draagvlak bij de Inspectie, de zorgverzekeraar en externe auditoren voor deze methode ook toe.

Een organisatie verzamelt zorgvuldig en gedegen informatie over cliëntervaringen en krijgt informatie die bruikbaar is voor leren en verbeteren. De toepassing levert een flinke besparing op onderzoeks- en meetkosten en vermindert de administratieve lasten voor de zorginstelling. Rapportages worden automatisch gegenereerd. 

Meer weten?

Neem contact op met Alexandra Tuin of Brigitte Wijnbergen:

OMApp Advies
Alexandra Tuin
E info@omapp-advies.nl
T 06 – 383 22 892

Opinionmeter BV
Brigitte Wijnbergen
E marketing@opinionmeter.nl
T 010 – 307 6123